​Aftrekbaarheid cateringkosten: Minister van Financiën aanvaardt aftrekbaarheid voor 100% als publiciteitskost

​Aftrekbaarheid cateringkosten: Minister van Financiën aanvaardt aftrekbaarheid voor 100% als publiciteitskost

Ondernemingen organiseren vaak evenementen om bepaalde producten of diensten in de kijker te zetten. Het is gebruikelijk om de aanwezige gasten tijdens deze evenementen een hapje of een drankje aan te bieden.

Het administratief standpunt m.b.t. de aftrekbaarheid inzake de BTW voor deze kosten verschilde tot voor kort van het administratief standpunt m.b.t. de aftrekbaarheid inzake de directe belastingen.

Ondernemingen organiseren vaak evenementen om bepaalde producten of diensten in de kijker te zetten. Het is gebruikelijk om de aanwezige gasten tijdens deze evenementen een hapje of een drankje aan te bieden.

Het administratief standpunt m.b.t. de aftrekbaarheid inzake de BTW voor deze kosten verschilde tot voor kort van het administratief standpunt m.b.t. de aftrekbaarheid inzake de directe belastingen.


  1. Aftrekbaarheid inzake BTW

Inzake de recuperatie van de BTW met betrekking tot ‘kosten van onthaal’ oordeelde het Hof van Cassatie reeds op 8 april 2005 dat er twee verschillende categorieën bestaan, nl. de kosten van onthaal gemaakt in het kader van (i) de ontspanning en het vermaak van klanten en leveranciers met het oog op het bestendigen van zakelijke relaties en (ii) een activiteit die hoofdzakelijk en rechtstreeks tot doel heeft de koper in te lichten over een product of dienst met de bedoeling de verkoop ervan te bevorderen.


Laatstgenoemde kosten kwalificeren als publiciteitskosten, zodat de aftrekuitsluiting van artikel 45 §3, 3° en 4° WBTW niet van toepassing is.


De administratie heeft zich neergelegd bij deze zienswijze (Beslissing nr. E.T.124.247 van 13 maart 2015).


2. Aftrekbaarheid inzake directe belastingen


Inzake directe belastingen aanvaardt de administratie echter niet dat receptiekosten voor 100% aftrekbaar zijn wanneer zij kwalificeren als publiciteitskosten.


De betrokken kosten zouden immers nog steeds onder het begrip ‘receptiekosten’ vallen, waarop de aftrekbeperking van 50% van toepassing is (artikel 53,8° WIB92). Het begrip ‘receptiekosten’ zou derhalve niet gelijk lopen met ‘kosten van onthaal’, zodat hogergenoemde standpunten inzake de BTW niet toegepast kunnen worden.


3. Nieuw standpunt Minister van Financiën


In een antwoord op een parlementaire vraag bevestigt de Minister van Financiën dat de kosten van onthaal inzake BTW en de receptiekosten inzake inkomstenbelastingen in feite niet helemaal dezelfde lading dekken (Parl. Vr. nr. 23784 d.d. 14 maart 2018 , CRIV 54 COM 544, p. 7-8) .


Op basis van de aangehaalde cassatierechtspraak en omwille van de harmonisatie van de BTW-richtlijnen, met name op het vlak van de inkomstenbelastingen, gaat de Minister van Financiën er nu echter toch mee akkoord dat ”de kosten van spijzen en dranken en de cateringkosten die de belastingplichtige maakt in het kader van een evenement dat hij of zij organiseert voor bestaande of potentiële klanten en dat hoofdzakelijk en rechtstreeks tot doel heeft de verkoop van welbepaalde producten of diensten te bevorderen, inzake inkomstenbelasting volledig aftrekbaar zijn.”


Er moet immers gekeken worden naar het doel van de uitgaven en niet zozeer naar de aard ervan. Dat heeft tot gevolg dat de gemaakte kosten betreffende evenementscatering ook voor de inkomstenbelastingen beschouwd kunnen worden als publiciteitskosten en niet als receptiekosten. U moet hiervoor kunnen aantonen dat het betrokken evenement tot doel heeft om de verkoop van bepaalde producten of diensten te bevorderen.


Bron: https://www.dekamer.be/doc/CCRI/pdf/54/ic844.pdf (p. 6-7)




Terug naar overzicht